Nieważne, czy jesteś początkującym projektantem, czy doświadczonym profesjonalistą, zawsze dobrą praktyką jest bycie na bieżąco z najnowszymi narzędziami branżowymi. Figma i Sketch to dwie niezwykle wszechstronne aplikacje do projektowania i prototypowania opartego na wektorach, które umożliwiają szybsze tworzenie niesamowitych makiet i interfejsów aplikacji. Próbowałem ulepszyć moją grę w projektowaniu i zdecydowałem się odejść od Photoshopa. Jednak wybranie jednej z tych dwóch aplikacji do projektowania i prototypowania jest wyzwaniem, ponieważ na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie. Poniższe porównanie obejmuje moje ustalenia dotyczące Figmy i Sketcha i powinno pomóc Ci zrozumieć różnice między nimi.

Co to jest Figma i Sketch Who

Sketch istnieje już od dziesięciu lat, podczas gdy Figma istnieje od mniej niż 5 lat. W tym porównaniu omówię podstawy i wyjaśnię, która aplikacja jest przeznaczona dla kogo.

1. Dostępność

To jedna z najgłośniej reklamowanych zalet Figmy. Jest to narzędzie internetowe, które oferuje także aplikacje dla systemów macOS i Windows. Można jednak rozpocząć pracę za pomocą przeglądarki internetowej na komputerze stacjonarnym z przyzwoitym połączeniem internetowym. Jeszcze lepsze jest to, że Figma ma również aplikacje towarzyszące na Androida i iOS, które zapewniają aktualizacje projektu na żywo, gdziekolwiek jesteś. Ponieważ wszystko jest w chmurze, możesz uzyskać dostęp do aktualizacji projektu swojego lub swojego zespołu z dowolnego miejsca na świecie.

Sketch jest natomiast aplikacją wyłącznie dla systemu MacOS i można ją zainstalować tylko na MacBookach. Mimo że nie ma oficjalnej aplikacji towarzyszącej na smartfony, możesz pobrać Sketch Mirror na komputery Mac. Trzeba przyznać, że Figma radzi sobie lepiej, będąc narzędziem internetowym działającym w czasie rzeczywistym i zapewniającym lepszą kompatybilność między platformami niż Sketch.

Rysunek: 1

Szkic: 0

2. Interfejs użytkownika

Figma i Sketch mają podobny interfejs i rozmieszczenie narzędzi (paski boczne), co ułatwia porównanie, ponieważ możesz skupić się na narzędziach i innych funkcjach związanych z przepływem pracy. Obie aplikacje mają przestrzeń roboczą lub płótno pośrodku, warstwy i atrybuty zasobów po lewej stronie, pasek narzędzi u góry i panel właściwości po prawej stronie. Jedyną rzeczą, jaką Sketch ma pod względem interfejsu użytkownika, jest tryb ciemny, który jest naprawdę przyjemny dla oczu i dobrze komponuje się z motywem systemu macOS.

Poza kilkoma kosmetycznymi zmianami, Figma i Sketch mają podobny interfejs użytkownika.

Rysunek: 1

Szkic: 1

3. Projekt

Obydwa Figma posiada szereg standardowych narzędzi do kształtowania i zasobów projektowych, dzięki którym możesz zbudować swój pierwszy projekt i wszystko później. Jednak implementacja narzędzia Figma jest lepsza. Na początek każde narzędzie kształtujące, takie jak prostokąt, owal, gwiazda i wielokąt, umożliwia łatwe zaokrąglanie narożników. Możesz po prostu kliknąć i przeciągnąć róg, aby każda twarda krawędź wyglądała miękko. To świetna estetyka projektu i cieszę się, że Figma sprawia, że ​​jest to niezwykle łatwe.

Chociaż Sketch oferuje wiele potężnych narzędzi, po prostu niektóre funkcje wymagają nauki i musisz dowiedzieć się, jak to zrobić. To nie jest intuicyjne. Na przykład, jeśli chcesz zaokrąglić rogi trójkąta, najpierw utwórz zwykły trójkąt, następnie przejdź do trybu edycji, kliknij wszystkie wierzchołki, a następnie zastosuj wartość zaokrąglenia, aby utworzyć obiekt z zaokrąglonymi narożnikami. Figma jest bardziej przyjazna dla użytkownika niż Sketch.

Rysunek: 2

Szkic: 1

4. Prototypowanie

Po zakończeniu części projektowej projektu następnym etapem jest jego prototyp. Zarówno Figma, jak i Sketch posiadają potężne narzędzia do prototypowania, które pozwalają na włączenie dotknięć i naciśnięć przycisków do projektu i sprawić, że podczas testowania będzie działać tak, jakby działało w prawdziwym życiu.

Figma oferuje gesty interakcji w prostym do zrozumienia i łatwym do wdrożenia formacie. Po prostu wybierasz akcję i jej wynik, wskazujesz przycisk na inny atrybut i gotowe. Możesz nawet animować wszystkie dopracowane gesty za pomocą niestandardowej animacji. Jednakże jest jeden mały problem, z którym boryka się cała społeczność Figma, polegający na tym, że nie można efektywnie połączyć wielu stron.

Uwaga: W rzeczywistości możesz łączyć strony projektu w prototypowaniu za pomocą linków, ale obecnie jest to nieefektywne i po prostu otwiera tę stronę w nowej karcie, która nie jest zbyt spójna.

Z drugiej strony

Sketch oferuje bardzo płynny sposób tworzenia linków pomiędzy różnymi stronami. Chociaż Sketch nazywa te obszary robocze, a nie strony, koncepcja pozostaje taka sama, a implementacja jest lepsza. Ostatecznie sprowadza się to do Twoich wymagań. Jeśli Twój projekt ma kilka stron, ale wymaga zaawansowanych animacji, Figma oferuje lepsze prototypowanie. Jeśli jednak chcesz stworzyć spójny prototyp dla klientów, którzy mogą poczuć projekt składający się z wielu części, Sketch zrobi to lepiej. To właściwie remis.

Rysunek: 2

Szkic: 1

5. Wtyczki

Sketch i Figma są bogate w funkcje, ale jeśli masz niestandardowy przepływ pracy, jest dla Ciebie wtyczka. Sketch istnieje już dłużej i dlatego ma więcej wtyczek w bibliotece. Jednak popularne wtyczki, takie jak Zeplin, ProtoPie i Avocado, można znaleźć zarówno w Sketch, jak i Figma. Obie aplikacje oferują interfejsy API umożliwiające tworzenie własnych wtyczek do przepływu pracy.

Jedną rzeczą wartą odnotowania jest to, że Figma jest narzędziem online, więc wszystkie wtyczki są zawsze dostępne i działają bezproblemowo. Sketch, mimo że obsługuje więcej wtyczek, wymaga pobrania kopii cyfrowej i wklejenia jej do folderu wtyczek. Jest to w najlepszym przypadku niewielka niedogodność, a Sketch nadal ma doskonałą obsługę wtyczek.

Rysunek: 2

Szkic: 2

6. Współpraca w czasie rzeczywistym

Figma jest mistrzem współpracy w czasie rzeczywistym, a Sketch nawet nie zbliża się do tego, jeśli chodzi o funkcję synchronizacji w chmurze. Figma pozwala nieograniczonej liczbie widzów i komentatorów śledzić postęp projektu w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony Sketch pozwala zapisywać i synchronizować projekty z chmurą, a po zapisaniu widzowie mogą zobaczyć zaktualizowane pliki projektów. Krótko mówiąc, Figma stawia na chmurę i jest to jeden z powodów, dla których tak się rozwinęła.

Rysunek: 3

Szkic: 2

7. Cena

Figma oferuje trzypoziomy z dwiema płatnymi subskrypcjami i jedną bezpłatną dla indywidualnych twórców. Bezpłatny plan oferuje jeden projekt zespołowy na raz i nieograniczoną liczbę redaktorów. Płatny plan zaczyna się od 12 USD miesięcznie za redaktora i oferuje nieograniczoną liczbę redaktorów, historię wersji i projekty.

Sketch jest dostępny w 30-dniowym bezpłatnym okresie próbnym. Następnie za wszystkie funkcje zostanie naliczona opłata w wysokości 9 USD miesięcznie za redaktora. Figma jest zdecydowanie trochę droga, jeśli masz płatny plan, ale jeśli potrzebujesz pracować tylko nad jednym projektem na raz, Figma pozwala ci pracować nad tym za darmo.

Sprawdź Figmę (bezpłatnie, 12 USD/miesiąc)

Sprawdź Sketch (bezpłatny okres próbny, 9 USD/miesiąc)

Figma czy szkic: która aplikacja jest lepsza do projektowania i prototypowania

Nie można zaprzeczyć, że Figma i Sketch to niesamowite aplikacje umożliwiające prototypowanie i projektowanie. Figma stawia na chmurę i lepiej sprawdza się w przypadku współpracy online. Sketch jest tańszy dla zespołów, oferuje więcej wtyczek, ale nie działa poza ekosystemem Apple.

Mam nadzieję, że powyższe porównanie trochę ułatwiło Ci podjęcie decyzji i jeśli miałbym wyrazić swoją opinię, wybrałbym Figmę. Mówię to, ponieważ mój przypadek użycia polega na nauce projektowania makiet i nie będę pracować nad wieloma projektami jednocześnie. Co myślisz? Które narzędzie jest dla Ciebie lepsze? Daj mi znać na Twitterze.

Przeczytaj także: Najlepsze aplikacje do tworzenia infografik i analiz danych w 2021 roku